فرشته اسدزادیان؛ دکتر قادر اسدزادیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مطالعۀ تحلیل متعارف ویژگیهای شخصیتی و نگرش زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی در ارتباط با انگیزش و مهارت نوشتن آنهاست. از حیث روش جمعآوری و تحلیل داده، تحقیق حاضر از نوع مطالعۀ همبستگی بوده است. جمعیت آماری آن شامل زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی و نمونۀ آماری مربوطه به شیوه نمونهبرداری خوشهای انتخاب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مطالعۀ تحلیل متعارف ویژگیهای شخصیتی و نگرش زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی در ارتباط با انگیزش و مهارت نوشتن آنهاست. از حیث روش جمعآوری و تحلیل داده، تحقیق حاضر از نوع مطالعۀ همبستگی بوده است. جمعیت آماری آن شامل زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی و نمونۀ آماری مربوطه به شیوه نمونهبرداری خوشهای انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد ویژگیهای شخصیتی، نگرش و انگیزش به همراه تکالیف مهارت نوشتاری استفاده گردید. تحلیل همبستگی بین متغیرها نشان داد که رابطۀ همبستگی معناداری از نوع مثبت مابین ویژگیهای شخصیتی، انگیزش و مهارت نوشتاری زبانآموزان وجود دارد. همچنین نگرش زبانآموزان رابطۀ مثبت و معناداری با انگیزش و مهارت نوشتاری آنان داشت. نتایج تحقیق حاوی پیامهایی در زمینه تدوینکنندگان و برگزارکنندگان دورههای آموزش معلمان در خصوص لزوم توجه به ابعاد غیرشناختی زبانآموزان ازجمله انگیزش، نگرش و ویژگیهای شخصیتی آنها در توسعۀ مهارت نوشتن در زبان خارجی است.